Ongewenste mail

Bijna niemand ontkomt er aan: spamberichten. Erg vervelend natuurlijk om ongevraagd allerlei mailtjes te krijgen. Het doel van spam is dat het bij zoveel mogelijk mensen terechtkomt. Deze mail bestaat vaak uit reclame, ze proberen je eigenlijk iets te verkopen. Soms word je ook gevraagd om een bijdrage voor een bepaald “goed doel”.

De hoeveelheid spam kan zodanig zijn dat je erg lang bezig bent met het verwijderen ervan. Het is moeilijk te achterhalen wie spam nou precies verstuurt. De berichten komen echter wel altijd via een elektronisch kanaal, zoals e-mail, social media of  je mobiele telefoon.

Laat je gegevens niet zomaar overal achter

Om spam te voorkomen moet je er goed op letten waar spam vandaan komt. Soms kun je namelijk mailtjes krijgen van personen of instanties die je zelf helemaal geen toestemming gegeven hebt om je wat te sturen. Let dus ook goed op aan wie je je gegevens stuurt, want als je die zelf gegeven hebt, dan heb je in principe toestemming gegeven om je reclame toe te sturen. Wees dus ook zorgvuldig met je eigen gegevens en laat ze niet zomaar rondslingeren op internet, want ook via deze weg kunnen degenen die spam versturen snel aan je gegevens komen.

Tegen spam kun je een klacht indienen

Als je toch nog mailtjes ontvangt die je niet wilt krijgen, meld je dan zo snel mogelijk af voor deze berichten. Meestal staat er onderaan de mail een link waar je op kunt klikken zodat je jezelf afmeldt voor deze berichten. Tegen spam kun je ook een klacht indienen via de website of telefonisch.
In de telecommunicatiewet staat namelijk dat spam verboden en strafbaar is. De klacht die je indient kan de aanleiding zijn voor een onderzoek. Er wordt ook samengewerkt met autoriteiten uit het buitenland om spam die afkomstig is uit buitenland aan te pakken.